reklama

SR bude v eurovaloch ručiť za dvojnásobok sprivatizovaného majetku

Akoby nestačilo, že bežne uvádzané sumy záruk SR v eurovale 1 (EFSF) a trvalom eurovale (ESM) sú hrozivo vysoké samé o sebe, kvôli niektorým predpokladom stojacim na vode sú v skutočnosti tieto záruky viac ako o polovicu vyššie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Bežne uvádzané záruky v EFSF

Zdroj: NRSR

Krajina

Ručiteľské prísľuby
EUR (mil.)

Belgické kráľovstvo

27,031.99

Nemecká spolková republika

211,045.90

Írsko

12,378.15

*

Španielske kráľovstvo

92,543.56

Francúzska republika

158,487.53

Talianska republika

139,267.81

Cyperská republika

1,525.68

Luxemburské veľkovojvodstvo

1,946.94

Malta

704.33

Holandské kráľovstvo

44,446.32

Rakúska republika

21,639.19

Portugalská republika

19,507.26

*

Slovinská republika

3,664.30

Slovenská republika

7,727.57

Fínska republika

13,974.03

Helénska republika

21,897.74

*

Estónska republika

1,994.86

Celkom ručiteľské prísľuby

__________

779,783.14

Bežne uvádzané záruky ESM

Zdroj: efsf.europa.eu

ESM Member Number of shares Capital subscription

(EUR)

Kingdom of Belgium 243 397 24 339 700 000

Federal Republic of Germany 1 900 248 190 024 800 000

Republic of Estonia 13 020 1 302 000 000

Ireland 111 454 11 145 400 000

Hellenic Republic 197 169 19 716 900 000

Kingdom of Spain 833 259 83 325 900 000

French Republic 1 427 013 142 701 300 000

Italian Republic 1 253 959 125 395 900 000

Republic of Cyprus 13 734 1 373 400 000

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Grand Duchy of Luxembourg 17 528 1 752 800 000

Malta 5 117 511 700 000

Kingdom of the Netherlands 400 190 40 019 000 000

Republic of Austria 194 838 19 483 800 000

Portuguese Republic 175 644 17 564 400 000

Republic of Slovenia 29 932 2 993 200 000

Slovak Republic 57 680 5 768 000 000

Republic of Finland 125 818 12 581 800 000

Total 7 000 000 700 000 000 000

Pozrite si však uvedené krajiny a záruky v nich. V EFSF a ESM ručia aj krajiny, ktoré samy čerpajú pomoc, teda Portugalsko, Írsko a Grécko, prípadne krajiny, ktoré sú samy na pokraji krachu, Taliansko a Španielsko. Podľa vyššie uvedených záruk by tak mali krajiny, ktoré nie sú schopné plniť svoje záväzky, prípadne ich plnia len ťažko, ručiť samé za pomoc, ktorú dostanú. To je podobná situácia, ako keď sa topiaci sám snaží za vlasy vytiahnuť z vody. Prípadne aby sme nešli tak ďaleko - je to podobné, ako keď euroval vykupoval svoj vlastný dlh

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Logicky je teda jasné, že tieto problémové krajiny v skutočnosti ručiť nemôžu, a keď pôjde do tuhého, ručiť budú len ostatné krajiny. Čo o týchto situáciách hovoria jednotlivé zmluvy o záchranných fondoch?

EFSF

Ako píše EFSF vo svojej publikácii:

„Ak by si ručiteľ neplnil svoje záväzky, od ostatných by mohli byť vyžiadané záruky, aby pokryli rozdiel. Ručitelia sú navzájom na rovnakej úrovni a pari passu."



ESM

Ako píše Richard Sulík na svojom blogu:

„To nie je všetko. Zmluva predpokladá, že ESM sa zúčastnia všetky štáty (čl. 8/5 a príloha č. 1), teda aj krajiny PIIGS (Portugalsko, Írsko, Taliansko, Grécko a Španielsko) a ráta s ich príspevkami. To je, samozrejme, nereálne, a preto „ak člen ESM nesplní požadované platby" (čl. 21/2), zvýšenie výzvy na úhradu imania sa adresuje ostatným členom. Podiel Slovenska teda bude dlhodobo vyšší ako Ivan Mikloš vraví."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skutočné záruky

Po odpočítaní záruk krajín PIIGS, ktoré sú vo výške 36,6249 % pri EFSF a 36,73552 % pri ESM, by Slovensko ručilo za alikvótne vyššie čiastky, a teda 12,19 mld pri EFSF, resp. 9,12 mld. pri ESM. Spolu tak ide o 21,31 mld. eur, čo je 158 % pôvodnej sumy (13,5 mld. eur).

Táto suma je zároveň

- viac ako dvojnásobok (205 %) VŠETKÝCH daňových príjmov za rok 2011

- viac ako osemnásobok (807%) VŠETKÝCH peňazí, ktoré nám z EÚ prišli (čistá pozícia)

- viac ako dvojnásobok (237%) všetkého sprivatizovaného majetku SR od jej vzniku

Pri pohľade na tieto sumy môže človeka napadnúť:

- prečo Róbert Fico vystupuje tak ostro proti privatizácii, keď šmahom ruky je ochotný poslať do zahraničia (bez priamej protihodnoty) násobok všetkého sprivatizovaného majetku v novodobej histórii SR?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- prečo musí SR šetriť a zvyšovať dane a prečo je plánovaná demontáž rovnej dane, keď za obdržané prostriedky by sme mohli dane z príjmu znížiť kľudne aj na polovicu na 12 rokov, aj keby sa nepočíta s Lafferovou krivkou a inými pozitívnymi efektmi?

- prečo by sme mali mať „povinnosť" do týchto fondov prispievať, keď v nich budeme ručiť za mnohonásobne viac, ako sme od EÚ dostali? Nehovoriac o tom, že my sme tie peniaze dostali v rámci platných pravidiel, zatiaľ čo tieto zmluvy idú priamo proti nie až tak dávno schválenej Lisabonskej zmluve. Samozrejme nie je možné nespomenúť to, ako eurofondy fungujú (Pozri TU, TU a TU) a tiež tí, čo od Slovenska žiadajú, aby bolo „spoľahlivým partnerom" pre EÚ, by si mali uvedomiť, že skutočná spoľahlivosť vyzerá trochu inak


Toto však zďaleka nie je všetko

To „najlepšie" na koniec. Tieto sumy v žiadnom prípade nemusia byť konečné, a to z troch dôvodov:

1) Po odstúpení problémových krajín (PIIGS) budú zostávajúce krajiny niesť také vysoké bremeno, že sa niektoré z nich môžu tiež pridať do zoznamu problémových krajín - čím sa ešte viac zvýši záťaž na Slovensko.

2) Trvalý euroval (ESM) je možné zvyšovať na neobmedzenú úroveň. V tomto článku sú rozoberané len aktuálne čísla, kto však môže vedieť, na akú úroveň bude ESM navýšený o 5, 10, nebodaj 20 rokov?

3) Jedna nie celkom podložená, no veľmi zásadná vec - podľa Martti Hetemäki, námestníka štátu na ministerstve financií vo Fínsku, by mohli byť záruky v rozšírenom eurovale až dvojnásobné, keďže po novom štáty ručia aj za úroky, nielen za istinu. Nenašiel som k tomuto serióznu analýzu, preto to uvádzam len na tomto mieste. Ak by sa však ukázalo, že je to naozaj tak, čísla v tomto článku by mohli byť ďaleko dramatickejšie.

http://www.hs.fi/english/article/Uproar+in+Parliament+over+contradictions+in+loan+guarantee+liability/1135269716134

http://www.hs.fi/english/article/Finnish+loan+guarantee+liability+could+double/1135269708454

Tento článok píše len o zárukách v súvislosti s EFSF a ESM. Slovensko však v súvislosti so záchranou nezodpovedných krajín znáša aj ďalšie náklady, ako vo forme tlačenia peňazí Európskou centrálnou bankou, ktoré sú následne použité na nákup dlhopisov, prípadne pomoc bankám, tak cez ďalšie fondy - EFSM a MMF. Prostredníctvom svojho podielu v Medzinárodnom menovom fonde sa tak Slovensko ticho zúčastnilo na prvej pôžičke Grécku, ktorá bola parlamentom odmietnutá.

------------------------------------------

Poznámka EFSF: Po napísaní tohto článku som sa dostal k dokumentu, ktorý ohľadom EFSF a záruk SR hovorí niečo odlišné. Ide o zákon 381/2010 Z.z. , v ktorom sa v § 5 ods. 2 uvádza:

2) Objem istín špecifických štátnych záruk poskytnutých v rokoch 2010 až 2013 na základe rámcovej zmluvy nesmie presiahnuť sumu 7 727 570 000 eur.

Podľa tohto by boli minimálne pri istine maximálne záruky SR tie, ktoré sú aj štandardne uvádzané. Toto je však v rozpore s tým, čo sa uvádza vo vyššie citovanej časti oficiálneho dokumentu EFSF. Môj názor je teda ten, že ani veľká časť oficiálnych predstaviteľov EÚ a členských štátov nemá jasnú predstavu o tom, aké kroky by nastali v prípade, že by prišlo na plnenie záväzkov, čoho by niektoré krajiny neboli schopné. O tom svedčí aj vyššie spomínaný príklad fínskeho parlamentu, ktorý pri prvom hlasovaní nevedel, že ručí nielen za istiny, ale aj za úroky, čo môže celkovú výšku záruk skutočne zvýšiť až na dvojnásobok.

O tom sa píše aj v zákone 381/2010 Z.z. § 2:

b) špecifickými štátnymi zárukami štátne záruky, ktoré zahŕňajú istiny v celkovom objeme neprevyšujúcom limit podľa § 5 ods. 2 a k nim prislúchajúce úroky, poskytnuté Slovenskou republikou na základe rámcovej zmluvy

Ak by sme sa teda riadili výlučne podľa zákona 381/2010 Z.z., napriek obmedzeniu maximálnych záruk za istinu by sa záruky SR po započítaní úrokov mohli zdvojnásobiť, čím by bola výsledná suma záruk v približne rovnakej výške, s akou počítam v článku. Avšak aj keby sa nám podarilo získať záväzný právny výklad, ktorý by jasne určil postup v jednotlivých situáciách, bolo by to odrazom len v tom okamihu platných zákonov. Ako sme mohli vidieť pri konaní predstaviteľov EÚ počas krízy eura, v prípade potreby nemali problém v krátkej dobe schváliť čokoľvek, a to aj v prípade, ak to dovtedy razantne odmietali.

Ak sa Vám článok páčil, prosím podporte ho na vybrali.sme TU. Ďakujem

Filip Vačko

Filip Vačko

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Štandardný bloger, 1,-ks Zoznam autorových rubrík:  Ekonomika a ekonómia

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu